نحوه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب , شوفاژ , گاز و فاضلاب,موتورخانه شوفاژ , پکیج شیرالات 09129352189

نحوه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی

۸۱۷ بازديد
نحوه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی
به دلیل اهمیت لوله کشی سرویس بهداشتی در ساختمان, نحوه اجرای لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی بسیار ضروری به نظر میرسد. لوله کشی سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی شامل دو قسمت لوله کشی فاضلاب و لوله کشی آب است.
لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی
مهمترین قسمت لوله کشی سرویس بهداشتی هم در بخش فرنگی و هم ایرانی را میتوان لوله کشی فاضلاب توالت دانست. لوله کشی آب سرویس های بهداشتی شامل لوله کشی آب سرد و گرم برای تغذیه روشویی, شیر توالت, لوله کشی آب سرد پرکن توالت فرنگی یا فلاش تانک و یا سایر تجهیزات میباشد. لوله کشی آب سرویس بهداشتی را از لوله  اصلی انشعاب گرفته و به صورت زوج به سمت روشویی در محل نصب شیر منتظر میگذارند. در بین راه یک جفت لوله آب سرد و گرم نیز برای شیر آفتابه ای یا توالت کار گذاشته و در صورت وجود فلاش تانک یا توالت فرنگی یک آب سرد نیز برای آنها وصل میشود. سایز لوله کشی آب سرویس بهداشتی معمولا قطر 20 لوله تک لایه یا 16 لوله پنج لایه است. یک زانوی یک سردنده و درپوش هم برای نصب شیر مخلوط یا شیر پیسوار در انتهای لوله کشی قرار داده میشود. البته ممکن است با توجه به انواع سیستم لوله کشی ساختمان مانند لوله کشی کلکتوری یا سنتی تغییرات در این نوع لوله کشی داشته باشیم.

در شکل زیر میتوانید نمایی از لوله کشی سرویس بهداشتی را مشاهده کنید.
لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی
لوله کشی فاضلاب توالت
لوله کشی فاضلاب توالت و سرویس بهداشتی با لوله کشی پوش فیت یا پلیکا انجام میشود. هر چند که کیفیت لوله اتصالات پوش فیت بهتر هستند اما استفاده از کیفیت خوب و اجرای مناسب لوله کشی پلیکا نیز خللی در انجام کار ایجاد نمیکند.
لوله کشی فاضلاب توالت هم از لحاظ عدم نشتی و هم به دلیل اهمیت شیب بندی بسیار مهم است. لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی یک لوله انشعاب گرفته از رایزر اصلی است که با نصب شترگلویی به انتها میرسد. لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی نیازی به نصب کفشور در یک سطح مشترک نداشته , مگر اینکه سرویس بهداشتی در قسمت کف به دو بخش تقسیم شده باشد.
لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی هم به به یک زانو منتهی میشود. در لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی فرنگی تعبیه یک کفشور الزامی بوده و به همین منظور یک انشعاب سایز 63 یا 75 با شترگلویی همان سایز در میانه توالت فرنگی نصب میشود.
در تبدیل توالت ایرانی به فرنگی بایستی شترگلویی از لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی حذف شود.
سایز لوله فاضلاب توالت سرویس ایرانی و فرنگی بایستی حداقل قطر 110 میلیمتر باشد.

در هر دو نوع لوله کشی توالت فرنگی و ایرانی بایستی ضخامت کاشی کاری بدنه و کف سازی مد نظر قرار بگیرید و محل نصب کاسه توالت ایرانی و فرنگی به گونه ای باشد که استفاده از آنها برای کاربر راحت باشند. حداقل فاصله تمام شده از دیوار پشتی توالت ایرانی و فرنگی 30 سانتیمتر از طرفین بوده و از طرفین این فاصله به 50 سانتی متر افزایش پیدا میکند. جهت نصب توالت فرنگی و ایرانی هم بایستی رو به قبله نباشد. در ضمن هنگام استفاده و نصب توالت ها به درب سرویس بهداشتی گیر نکرده و مزاحمت نداشته باشد. فاصله توالت فرنگی و ایرانی از تجهیزات بهداشتی مانند روشویی نیز بایستی حداقل 75 سانتی متر باشد.
نحوه لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی توکار
اما نحوه لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی توکار کمی متفاوت است. در لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی توکار یا وال هنگ بایستی لوله فاضلاب از دیوار توسط یک زانو انجام شود. ارتفاع از کف تمام شده حداقل سایز 35 سانتی متر بوده و با توجه به سیستم و نصب استراکچر وال هنگ انجام میشود.
در لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی توکار نیز لازم است یک لوله سایز کوچکتر مانند لوله 50 تا 75 برای نصب کفشور در نظر گرفته شود. وجود دسترسی و محل مناسب برای تعمیر توالت فرنگی نیز بسیار مهم است.
لازم است که دقت کنید در لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی توالت ایرانی و فرنگی از اتصالات یک دست و با کیفیت استفاده کنید. حدالامکان سعی شود به خصوص در لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی از کمترین پیچ و خم و طول لوله کشی استفاده کنید.
لوله کشی و نصب شیرآلات توکار نیز همراه با لوله کشی توالت فرنگی انجام میشود.
فاصله ها در لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی
  • فاصله لوله فاضلاب توالت از دیوار مجاور 45 سانتی متر
  • فاصله لوله فاضلاب توالت از دیوار پشتی 30 سانتی متر
  • فاصله توالت از مرکز لوازم بهداشتی کناری 75 سانتی متر
  • فاصله توالت از دیوار جلو یا در سرویس 50 سانتی متر
  • قطر لوله فاضلاب توالت فرنگی 4 اینچ یا 11 سانتیمتر
  • ارتفاع لوله آب برای نصب شیر پرکن توالت فرنگی 30-20 سانتی متر
  • ارتفاع نصب شیر فلاش تانک 120 سانتی متر
  • ارتفاع خود توالت فرنگی از کف تمام شده 45-40 سانتی متر
  • صاف و موازی بودن لوله فاضلاب توالت فرنگی با دیوار و کف سرویس
  • استفاده از اتصالات 45 درجه به ویژه در لوله های افقی فاضلاب
  • شیب بندی یکنواخت و مناسب(3 درصد) برای لوله کشی فاضلاب توالت

با توجه به شرایط لوله کشی آب و فاضلاب سرویس بهداشتی توالت ایرانی و فرنگی میتوان گفت که بایستی توسط افراد مسلط انجام شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.