لوله پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب , شوفاژ , گاز و فاضلاب,موتورخانه شوفاژ , پکیج شیرالات 09129352189

لوله پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۹ بازديد

لوله پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این نوشته به بررسی اینکه لوله پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد میپردازیم.

پی وی سی PVC مخفف پلی وینیل کلراید است که نوعی پلیمر نسبتا ارزان قیمت بوده و به همین دلیل در ساخت بسیاری از اجسام و اقلام مورد نیاز استفاده میشوند. در کنار قیمت مناسب کیفیت قابل توجه آن باعث شده که جایگزین بسیاری از مواد اولیه دیگر مانند چوب و فلزات باشد و به نوعی پرمصرف ترین پلیمر در دنیا محسوب میشود.

لوله پی وی سی نیز از سال های دور وارد صنعت ساختمان سازی شده و در حال حاضر با اصلاح ساختار شیمیایی و خط تولید به یکی از مناسب ترین انواع لوله ها در ساختمان سازی و صنعت تبدیل شده است. قیمت لوله پلیکا با توجه به قیمت رقبای دیگر مانند لوله های چدنی بسیار اقتصادی تر بوده و در ضمن کارایی و عمر مناسبی داشته و اجرای راحتی نیز دارد.

لوله های اصلاح شده در حال حاضر با نام لوله یو پی وی سی نامیده شده که از لحاظ مواد اولیه و ترکیب آنها تفاوتهای زبادی با لوله پی وی سی داشته و قیمت متفاوت تری نیز دارند. رنگ لوله پی وی سی و یو پی وی سی بستگی به مواد اولیه آنها دارد اما به طور کلی طوسی هستند و در رنج رنگ بندی سفید تا خاکستری روشن و بعضا متمایل به رنگ آبی نیز دیده میشوند.

مهمترین نکته در اینجا این است که پلیکا به عنوان یک نام تجاری معروف، به تولید این نوع لوله ها مشغول است و به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با نام پلیکا می‌شناسند. این لوله ها به دلیل مزایایی چون مقاومت بالا، عدم خراب شدن در مدت زمان طولانی، و انعطاف‌پذیری در مقابل فشار و ضربه مورد توجه قرار گرفته‌اند. کاربردهای این لوله ها به صنایع آب و فاضلاب نیز متنوع است.

کاربردهای لوله پلیکا 

به طور کلی لوله های پلیکا یا PVC در سه رنج لوله پلیکا فشار ضعیف,لوله پلیکا نیمه قوی فاضلابی و لوله پلیکا فشار قوی تولید میشوند. لوله پلیکا از پی وی سی یا پلی وینیل کلراید در شرایط حرارتی و تحت فشار تولید میشود.

لوله پلیکای معمولی به لوله های فشار ضعیف یا نیمه قوی که قیمت ارزانی دارند گفته میشود. این نوع لوله ها برند خاصی نداشته و معمولا برای کارهای دم دستی فاضلاب کشی و هواکش استفاده میشوند.

لوله ‌ها و اتصالات پلیکا به علت ویژگی ‌ها و خصوصیاتی که دارند، در بسیاری از صنایع و برنامه‌ های مختلف استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای اصلی آنها عبارتند از:

صنایع آب و فاضلاب: لوله‌ ها و اتصالات پلیکا در صنایع آب و فاضلاب، از جمله شبکه‌ های تامین آب، سیستم‌ های فاضلاب و پمپاژ آب، به منظور انتقال و تخلیه آب استفاده می‌ شوند. این صنایع از قابلیت مقاومت آبی و شیمیایی لوله ‌ها و اتصالات پلیکا بهره می ‌برند.

لوله کشی استخر: برای لوله کشی استخرها نوع اصلاح شده لوله پلیکا با نام UPVC که مقاومت نسبتا خوبی در برابر فشار دارند, استفاده میشود. 

صنعت خودروسازی: لوله‌ ها و اتصالات پلیکا در صنعت خودروسازی به عنوان سیستم‌ های خنک کننده، سیستم‌های تهویه و سیستم ‌های هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها به دلیل سبک وزن، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت اتصالات متنوع، گزینه‌ مناسبی برای این صنعت هستند.

صنعت کشاورزی و باغبانی: لوله‌ ها و اتصالات پلیکا در سیستم ‌های آبیاری، سیستم‌ های تهویه گلخانه ‌ها و سیستم‌ های انتقال آب در صنعت کشاورزی و باغبانی استفاده می‌شوند. این صنایع از مزایای ضدآبی، مقاومت در برابر شرایط خارجی و نصب آسان لوله ‌ها و اتصالات پلیکا بهره می ‌برند.

صنعت ساختمان و ساخت و ساز: لوله ‌ها و اتصالات پلیکا در صنعت ساختمان و ساخت و ساز به منظور سیستم ‌های آب و فاضلاب ساختمانی، سیستم‌ های تهویه مطبوع و سیستم ‌های حرارتی و سرمایشی استفاده می‌شوند. آنها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، نصب آسان و قابلیت اتصالات چسبی، برای این صنایع مناسب هستند.

صنعت الکترونیک و الکتریکی: لوله‌ ها و اتصالات پلیکا در صنعت الکترونیک و الکتریکی به عنوان مسیرهای اتصال کابل‌ ها، سیستم‌ های تهویه و خنک کننده استفاده می ‌شوند. آنها به دلیل خواص عایق الکتریکی و مقاومت در برابر حرارت، گزینه مناسبی برای این صنایع هستند.

این فقط چند نمونه از کاربردهای متنوع لوله ‌ها و اتصالات پلیکا هستند. با توجه به ویژگی‌ های خاص هر نوع لوله و اتصالات، می‌ توانند در صنایع و برنامه‌ های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

انواع لوله پلیکا از لحاظ ترکیبات شیمیایی

لوله پلیکا به عنوان یک لوله پلیمری یا پلاستیکی، از لحاظ ابعاد و اتصالات گوناگونی برخوردار است. با توجه به اینکه از پلاستیک فشرده تولید می‌شوند، ضخامت و انعطاف پذیری آن‌ها متنوع می‌باشد. انواع مختلف لوله های پلیکا یا یو پی وی سی شامل:

لوله M-PVC:

این نوع لوله ها معمولاً مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشارهای نقطه‌ای دارند.

لوله U-PVC:

این لوله ها از مقاومت و سختی زیادی برخوردارند.

لوله O-PVC:

مقاومت این لوله ها در برابر فشار، بسیار عالی است.

لوله P-PVC:

این مدل لوله ها از جمله منعطف‌ترین انواع لوله های پی وی سی هستند.

لوله C-PVC:

مقاومت این دسته از لوله ها در برابر تاثیرات مواد شیمیایی بسیار زیاد است.

علاوه بر این، لوله های PVC به انواع مختلفی از قبیل لوله‌های PVC معمولی، لوله‌های PVC فشار قوی و نیم‌قوی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربردها و خصوصیات خاص خود را دارند.

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت لوله پلیکا

قیمت لوله پلیکا به چند فاکتور بستگی دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین عوامل اشاره می‌شود:

1. اندازه و قطر لوله: قطر داخلی و ضخامت لوله‌ها به طور مستقیم بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. لوله‌های بزرگتر و با ضخامت بالاتر معمولاً هزینه بیشتری دارند.

2. نوع لوله: نوع لوله پلیکا (معمولی، نیمه قوی، فشار قوی) نیز بر قیمت تأثیر دارد. لوله‌های با مقاومت بیشتر به طور معمول هزینه‌های بیشتری دارند.

3. مقدار خرید: مقداری که از لوله پلیکا خریداری می‌شود نیز بر قیمت تأثیر دارد. معمولاً با افزایش مقدار خرید، تخفیفات و قیمت‌های مناسب‌تر ارائه می‌شود.

4. شرایط بازار: شرایط بازار، تقاضا و عرضه لوله‌های پلیکا نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت داشته باشد. افزایش تقاضا یا کاهش عرضه می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد.

5. کیفیت و برند: لوله‌های با کیفیت بالا و از برندهای معتبر معمولاً هزینه بیشتری دارند. انتخاب برند مورد اعتماد و تضمین‌کننده کیفیت می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی هزینه داشته باشد.

6. مشخصات فنی: ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت در برابر مواد شیمیایی، حرارت، فشار و… نیز می‌توانند تأثیری در تعیین قیمت داشته باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.