لوله کشي آب و شوفاژ

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب , شوفاژ , گاز و فاضلاب,موتورخانه شوفاژ , پکیج شیرالات 09129352189

لوله کشي آب و شوفاژ

۸۰۸ بازديد
لوله کشی آب و شوفاژ
نحوه لوله کشی آب و شوفاژ از آن جهت مهم است که میتوان گفت که در حال حاضر در اغلب ساختمان های شهری و حتی روستایی لوله کشی آب و شوفاژ در کنار لوله کشی فاضلاب بخشی گریزناپذیر از اجرای تاسیسات ساختمان محسوب میشوند. این دو نوع لوله کشی ساختمان از لحاظ مبدا و مقصد کمی متفاوت بوده و در حال حاضر از نظر لوله و اتصالات مصرفی تقریبا شبیه یکدیگر هستند.
لوله کشی آب به منظور استفاده های شستشو و شرب به کار گرفته میشود ولوله کشی شوفاژ برای گرم کردن محیط اجرا میشوند. 
برای خرید لوله و اتصالات شوفاژ به پایپ بازار نمایندگی آذین لوله مراجعه کنید.
لوله کشی آب و شوفاژ ساختمان
نحوه اجرای لوله کشی آب و شوفاژ
هر چند که امروزه به دلیل ورود لوله اتصالات پلیمری تک لایه و پنج لایه برای اجرای لوله کشی آب و شوفاژ از یک متریال استفاده میشود, اما به لحاظ فنی و تکنیکی از نظر اجرایی متفاوت هستند.
پیش از ورود لوله های پلیمری, لوله کشی آب با لوله کشی گالوانیزه و لوله کشی شوفاژ با لوله های فولادی سیاه اجرا میشدند و به دلیل محاسن و البته قیمت لوله های پلیمری چندسالی است که استفاده از لوله های فلزی جز در مواردی محدود شده اند.
استفاده از لوله گالوانیزه در حال حاضر بیشتر در لوله های اصلی و رایزر لوله کشی آب و استفاده از لوله های فولادی سیاه برای شوفاژ معمولا در لوله کشی موتورخانه و یا حداکثر رایزر لوله کشی کشی شوفاژ انجام میشوند. خوردگی و ترکیدگی از نقطه ضعف های لوله های فلزی هستند که در لوله های پلاستیکی و پنج لایه کمتر دیده میشوند.
تفاوت اصلی لوله کشی آب و شوفاژ مبدا و مقصد لوله کشی و عملکرد آنهاست. در لوله کشی آب, آب مصرفی از یک مبدا یعنی کنتور آب شهری یا پمپ و مخزن آب شروع شده و در انتهای لوله کشی به مصرف میرسد, اما در لوله کشی شوفاژ آب داغ از دیگ به سمت رادیاتور یا دیگر پخش کننده های حرارتی رفته و پس از تبادل حرارتی مجددا به دیگ باز میگردد. از این رو لوله کشی شوفاژ را یک لوله کشی مدار بسته و لوله کشی آب را یک لوله کشی مدار باز مینامند. 
سایز بندی لوله کشی آب و شوفاژ
در هر دو مورد لوله کشی آب و شوفاژ , انتخاب قطر لوله بسیار مهم است. در لوله کشی آب شدت جریان و دبی آب مهم بوده و در لوله کشی شوفاژ سرعت گردش آب بسیار مهم است. طول لوله کشی , تعداد انشعابات و حتی سیستم پمپاژ در تعیین نمره لوله کشی آب و شوفاژ بسیار مهم است. 
به طور کلی در داخل آپارتمان های مسکونی معمولا از لوله سایز 20 و 25 و نهایتا 32 پلیمری تک لایه برای لوله کشی آب و شوفاژ استفاده میشوند. در لوله کشی پنج لایه این سایز بندی از نمره 16 که هم اندازه نمره 20 تک لایه است استفاده میشود. پیشنهاد میشود که برای لوله کشی شوفاژ و پکیج از لوله های پنج لایه که تحمل حرارتی بالاتری دارند استفاده کنید. 
نوع سیستم گرمایشی یعنی موتورخانه و پکیج تاثیر مستقیمی در تعیین سایز لوله کشی پکیج یا موتورخانه ایفا میکند.
در لوله کشی شوفاژ مبدا لوله کشی میتواند موتورخانه یا پکیج باشد. به دلیل طولانی بودن لوله کشی شوفاژ از موتورخانه بهتر است رایزرهای اصلی با قطر بالای لوله فلزی استفاده شده و در داخل واحد از لوله پنج لایه یا تک لایه استفاده شود. به جای لوله کشی شوفاژ میتوانید از سیستم گرمایش از کف نیز بهره ببرید. 
معمولا سایز لوله کشی رفت و برگشت شوفاژ یکسان در نظر گرفته میشود اما در برخی موارد ممکن است به دلیل دوربودن یک یا چند رادیاتور لوله کشی برگشت رادیاتور را با سایز بزرگتری نسبت به سایر رادیاتورها موجود انجام داد تا جبران دور بودن این رادیاتور شود.
معمولا در ساختمان های ویلایی یک طبقه کوچک و متوسط برای لوله کشی آب مصرفی از سایز لوله 25 یا 32 از کنتور به داخل کشیده شده و سپس انشعاب گیری سایز 20 را انجام میدهند. لوله کشی آب ساختمان های ویلایی بزرگتر ممکن است با سایز 40 تا 63 انجام شود.
در ساختمان های آپارتمانی تا 4 واحد 4 طبقه میتوان از سایز لوله 32 مشترک یا 25 کنتور جداگانه محاسبه شود. در ساختمان هایی که 5 تا 7 طبقه هستند که در سیستم کنتور مشترک از سایز لوله اصلی 63 یا 2 اینچ گالوانیزه یا به صورت کلکتوری از سایز 25 استفاده میکنیم.
در ساختمان های بسیار بلند و برج ها که لوله کشی آب از یک مخزن به سمت بالا پمپاژ میکنند به دلیل ارتفاع زیاد لوله کشی معمولا از لوله های گالوانیزه که دبی و سایزهای بالاتری از آب را انتقال میدهند, استفاده میکنند. 
علاوه بر سایز فراز و فرود لوله کشی به خصوص لوله کشی شوفاژ میتواند باعث نارسایی لوله کشی آب و یا علت سرد بودن رادیاتور شوفاژ باشد.
روش های لوله کشی آب و شوفاژ
لوله کشی آب و شوفاژ از لحاظ طریقه انشعاب و توزیع لوله کشی به دو صورت لوله کشی کلکتوری و و لوله کشی انشعابی انجام میشوند. محاسبات لوله کشی شوفاژ و آب بایستی از نقطه صفر تا نقطه پایانی انجام شود.
لوله کشی کلکتوری میتواند از موتورخانه  توزیع آب و شوفاژ را بین واحدهای مختلف انجام دهد و داخل واحد هم میشود بین نقاط مختلف آپارتمان برای توزیع آب و گرمایش از کلکتورهای مخصوص لوله کشی پنج لایه استفاده کرد. معمولا لوله کشی از موتورخانه توسط لوله کشی کلکتوری انجام شده و لوله کشی داخل واحد رادیاتور پنج لایه نیز از لوله کشی کلکتوری شوفاژ استفاده میکنند. اما برای آب خیلی لوله کشی کلکتوری متداول نیست , هرچند روش بسیار خوبی است اما به دلیل هزینه بیشتر آن بسیاری لوله کشی انشعابی را ترجیح میدهند. لوله کشی کلکتوری داخل یک واحد یک مکان و باکس برای کنترل آب سرد و گرم بین نقاط مختلف مصرف کننده نیاز دارد.
برای آشنایی با قیمت لوازم لوله کشی پکیج بر روی لینک کلیک کنید.
لوله کشی کنتورهای مجزا نیز از پایین با لوله کشی مجزا پکیج شروع شده و در داخل واحد میتواند کلکتوری یا انشعابی انجام شود. لوله کشی تک لایه فقط به روش انشعابی انجام میشود و روش کلکتوری کاربردی نیست. بهترین روش لوله کشی شوفاژ را میتوان لوله کشی کلکتوری دانست اما برای آب خیلی این روش موثر نیست.
لوله کشی آب و شوفاژ بایستی با توجه به نوع و محل نصب شیرآلات و نصب رادیاتور انجام شود.
در صورت نیاز به مشاوره در مورد هزینه لوله کشی آب و شوفاژ و اجرای آن در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.